جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۰۵
کد خبر: ۱۴۰۸۸۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹

نشست «بچه‌های رستا» در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار شد

بیست و چهارمین نشست گفتگو محور نوجوانان "بچه‌های رستا" در کتابخانه هفت چنارروز یکشنبه ۲۸ مرداد ماه برگزار شد.

ده تکنیک برتر برای نه گفتن!!!به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، بیست و چهارمین نشست گفتگو محور نوجوانان "بچه های رستا" با عنوان «محکم بگو «نه»!» با هدف آموزش «نه» گفتن‌ و «نه» نگفتن‌های دوره نوجوانی در کتابخانه هفت چنار، روز یکشنبه ٢٨ مرداد ماه ساعت ١۵ و با حضور خسرو پور کارشناس و تسهیلگر حوزه نوجوانان برگزار شد.

 

لیلا خسرو پورکارشناس برنامه گفت: حتما برای شما موقعیت‌های بسیاری پیش آمده که به هر دلیلی نتوانسته‌اید نه بگویید! چرا که نمی خواهید دیگران را با نه گفتن ناراحت نکنید. همیشه به فکر این هستیم که دیگران را با نه گفتن، ناراحت نکنیم! همیشه دنبال راضی کردن دیگران و تایید گرفتن از دیگران هستیم! یک جمله ای در این میان هست که می گوید : لطفا از نه گفتن ونه شنیدن ناراحت نشوید.

 

وی ادامه داد: اگر شما نتوانید به درخواست های نادرست و نابجای دیگران یا درخواست‌هایی که نمی‌توانید برآورده کند، نه بگویید، قطعا در آینده و کار و زندگی خود دچار معضلات و مشکلاتی می‌شوید که سبب کاهش عزت نفس شما خواهد شد. پس در مقابل درخواست‌هایی که با ارزش‌های اخلاقی شما مغایرت دارد حتما نه بگویید و خود را از موقعیت مورد نظر دور کنید !

 

کارشناس برنامه  توضیح داد: در مقابل دوستان و آشنایان به درخواست‌هایی که تمایل به انجام آن ندارید یا نمی‌توانید آن‌را انجام دهید، از مهارت نه گفتن مودبانه استفاده کنید و از طرد شدن از گروه دوستان نترسید. در این مواقع خودخواه باشید و عزت‌نفس داشته باشید و در اول اولویت‌ها وارزش‌های خود را بسنجید که مطمئنا با این قیاس هیچ ناراحتی و نگرانی فکری برای شما بوجود نمی‌آید و بدانید که در زندگی نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید و از خودخواه به نظر رسیدن نترسید.

 

خسروپور به تکینک‌های "نه گفتن" اشاره کرده و افزود: با شوخی جواب نه بگویید، دلیلی برای نه گفتن بیاورید، بهانه بیاورید (منطقی، واقعی و محکم) فقط نههههه قاطعانه، تکرار کنید و اصرار بورزید، پیشنهاد جایگزین بدهید، برای پاسخگویی فرصت بخواهید، مودبانه نه بگویید، موقعیت را ترک کنید، با دوستان متحد باشید و در آخر موضوع را عوض کنید.

 

وی ادامه داد: اگر دوست دارید زمان کافی برای انجام هر کاری را داشته باشید، اگر می‎خواهید از اضطراب دور بمانید، اگر دوست دارید و از همه مهم‌تر اگر می‌خواهید مناعت طبع و عزت نفس داشته باشید، مهارت نه گفتن به شکل موثر، باید اولیت‌تان باشد.

 

خسروپور در پایان گفت: بهتر است بعد از نه گفتن، پیشنهادی جایگزین ارائه دهیم تا طرف مقابل قانع شود. دوم اینکه دلیل نه گفتن خود را واضح و شفاف توضیح دهیم و سوم، زیاد برای نه گفتن فکر نکنیم. بسیاری از اوقات، برای اینکه بتوانیم بالغ جلوه کنیم؛ دیگران را از خود نرنجانیم، چهره و موقعیت خود را حفظ کنیم و… از نه گفتن می‌ترسیم، اما در نهایت خودمان ضرر خواهیم کرد. دوره نوجوانی، دوره‌ای است حساس و شکننده. نه گفتن در این دوره، اهمیت بسیاری دارد. چون ممکن است از بسیاری از خطرات جلوگیری کند و مانع بزرگی برای بروز اضطراب باشد.

 

در پایان این برنامه نظرات نوجوانان در خصوص این کتاب به نقد و بررسی گذاشته شد و  به بحث و گفتگو با یکدیگر پرداختند.

 

فرهنگسرای عطار نیشابوری در میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، خیابان محمد امیرقلی واقع شده و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۵۵۷۱۶۷۷۶ تماس بگیرند.

 

نظر شما